środa, 16 czerwca 2010

INFORMACJE O PEDAGOGICE CYRKU

Idea pedagogiki cyrku 
Formalna definicja - pedagogika cyrku to efektywna metoda edukacyjno-terapeutyczna pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Jest to połączenie nauki aktywności ruchowych (wywodzących się m.in. z cyrku) oraz ich wykonywania z pedagogicznymi treściami i celami (aktywności ruchowe oraz inne wykorzystywane w pedagogice cyrku to m. in.: nauka żonglowania, posługiwanie się: diabolo, flowerstickiem, talerzykami rozkręcanymi, poi, ekwilibrystyka, akrobatyka, elementy teatru, klownady, pantomimy, utrzymywanie równowagi na rola-bola,, na dużej kuli, chodzenie na szczudłach, jazda na monocyklu).

Wykorzystanie pedagogiki cyrku:
Pedagogika cyrku jest wykorzystywana w:

  1. ośrodkach edukacyjnych takich jak m. in.: przedszkola, szkoły, domy kultury, centra kultury, ośrodki wolontariatu oraz ośrodkach socjoterapeutycznych takich jak m. in.: domy dziecka, świetlice socjoterapeutyczne, praca z osobami niepełnosprawnymi, praca z osobami zagrożonymi patologiami społecznymi (pedagogika cyrku jako wspomaganie różnego rodzaju terapii).

  2. szkoleniach pracowniczych i rozwoju osobistym kadry pracowniczej firm i instytucji: pracownicy, menedżerowie, kierownicy, dyrektorzy (elementy pedagogiki cyrku jako wspomaganie rozwoju osobistego: metafora uczenia się nowych umiejętności, zmiany, pokonywania wyzwań, wzbudzania kreatywności, otwartości poznawczej, motywacji).
        Dwa aspekty pedagogiki cyrku:
        a) Wymiar społeczno-kulturalny pedagogiki cyrku:

  • Tworzenie się dziecięcych i młodzieżowych grup żonglersko-cyrkowych w szkołach, domach kultury, innych instytucjach edukacyjno-kulturalnych (takich grup w Polsce istnieje około 40)

  • Cykliczne (np. co tydzień) spotkania osób zainteresowanych nauką i rozwijaniem umiejętności żonglersko-cyrkowych w poszczególnych miastach – kluby żonglerskie (kilkanaście miejsc w Polsce)

  • Festiwale żonglersko-cyrkowo-artystyczne (kilkanaście festiwali na terenie Polski w ciągu roku), w tym m.in. najstarszy: Dziecięce Spotkania Cyrkowe w Brodnicy, festiwale lubelskie: Festiwal Sztukmistrzów (2008 i 2009 r., Carnaval Sztuk-Mistrzów w sierpniu 2010 r., Europejska Konwencja Żonglerska (2012 r.)

  • Społeczność żonglerska w Europie i na świecie – festiwale żonglerskie na świecie, szkoły cyrkowe, stowarzyszenia żonglerskie

  • Integracja środowisk - szkoły: nauczyciele, rodzice, dzieci; rodziny: dzieci, rodzice, dziadkowie, spotkania żonglerskie: wszyscy zainteresowani – młodzież, dorośli
b) Wymiar pedagogicznych i psychologicznych korzyści indywidualnych pedagogiki cyrku :

  • Korzyści związane ze sferą poznawczą: aktywizacja półkul mózgowych, rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, modele i strategie uczenia się, metoda wspomagająca leczenie dysleksji i ADHD, rozwój kreatywności, ciekawości poznawczej, sprawdzenie własnych możliwości i ograniczeń psychofizycznych.

  • Korzyści związane z umiejętnościami społecznymi: rozwój umiejętności komunikacji
    i współpracy z innymi, wspaniała zabawa, przełamywanie barier, integracja, aktywny sposób na spędzanie wolnego czasu, e
    fektywna i zabawna forma relaksu.

  • Korzyści związane z kształtowaniem postaw i systemu wartości: rozwój cierpliwości, determinacji i uporu w dążeniu do celu, wyznaczanie i osiąganie celów, samodyscyplina
    i automotywacja, osiąganie widocznych sukcesów, rozwój pewności, wartości i wiary
    w siebie.

  • Korzyści związane z rozwojem fizycznym: jednakowa praca i ćwiczenie obydwu rąk, równowaga obu stron ciała, ćwiczenia mięśni całego ciała, rozwój refleksu, poczucia rytmu, postawy i równowagi ciała, ćwiczenie motoryki małej i dużej, ćwiczenie oburęczności.

  • Badania naukowe oraz obserwacje i doświadczenia praktyków potwierdzające wyżej wymienione korzyści.

Brak komentarzy: